Träning efter graviditet

-I samarbete med Träning för Mammor

Idag har jag börjat träna på Träning för mammor. Träningen riktar sig till kvinnor som vill komma igång med träning efter graviditet och förlossning och som på ett kontrollerat vill komma i form igen. Jag har under några månader försökt träna själv, men känt mig lite osäker på om jag verkligen tränar rätt. Därför fattade jag beslutet att börja på kursen Kom igång 2 (klick). Den här kursen är för dem som redan tränat lite efter förlossningen och som därför klarar större belastning och intensitet.

Jag gick den här kursen även 2016, efter att jag fött Nicolas och jag var så nöjd att det var en självklarhet att fortsätta träna på samma ställe nu när  Adrian kommit till världen. Egentligen skulle jag ha börjat tidigare, men sommaren kom i vägen:-)

Det som jag ser som en stor fördel med att gå den här kursen är att Therese, som är instruktör på Träning för mammor, säkerställer att man tränar rätt. Det är viktigt att man aktiverar rätt muskler och ett tecken på att man inte gör det är om magen putar ut. Therese går runt och känner på alla deltagare för att kontrollera aktiveringen. Det är max sex deltagare per kurs, vilket innebär att alla får hjälp.

Under graviditeten separerar magmusklerna, kroppen arbetar sedan efter förlossningen för att musklerna ska gå tillbaka igen. Det är tyvärr inte alltid musklerna går tillbaka. Jag bad Therese att känna på min mage för att se hur stor min separation är nu 6 månader efter förlossningen. Hon kunde i ett aktiverat läge känna att jag har ca en cm precis vid navelområdet. Förhoppningen är att det ska gå tillbaka helt, men som sagt det är inte säkert att det gör det. Läs mitt tidigare inlägg om vad som händer i kroppen vid och efter graviditet här (klick) och mer utförligt om träning efter graviditet och varför det är så viktigt här (klick).

På passet idag gjorde vi bl.a. övningar som liknar rörelser som man vanligtvis även gör i vardagen, tex när man tar upp sitt barn från golvet. Det är så lätt att man lägger all belastning på ländryggen. Jag är ett klassexempel på det när jag jag precis fått Nico. Jag kunde knappt byta blöja vid skötbordet så ont jag fick, eftersom jag lät ryggen göra allt jobb. Nu med Adrian hade jag lite bättre förkunskaper och har ansträngt mig för att tänka på att arbeta med rätt muskelgrupp istället.

Det bästa är att våra bebisar kan vara med på träningen. Adrian tyckte det var jättekul och pratade helvilt med bebisen bredvid som var åtta månader. Han var även intresserad av att testa lite själv:-)

Man kan gå den här kursen även om man inte precis fött. Upplever man att man har låg bäckenbottenkontroll kan man signa upp. Prata med Therese:-) Riktigt bra träning efter graviditet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *